onsdag den 20. februar 2013

Resume tekst 3 Børn og kultur




Resume - tekst 3
Børn & kultur - mellem gamle begreber og nye forestillinger
af Beth Juncker



Det klassiske – humanistiske dannelsesbegreb (hersker fra det 20. århundredes begyndelse)
I løbet af 1900 tallet sker der et skift mellem 2 kulturbegreber - fra starten af århundredet et klassisk humanistisk dannelsesbegreb til et antropologisk kulturbegreb mod slutningen af århundredet.
Der sker et skift fra at kulturbegrebet opfattes som  traditionsbundet forbundet med dannelse og kvalitet til at kultur læner  sig mod  at være interaktiv og processuelt med sin egen selvforståelse hen mod 00'erne mangfoldige mediekultur med vægten langt mere mod individuelle oplevelser - Vi er blevet kulturelt frisat - som Thomas Ziehle beskriver.
For 50 - 60 år siden børnene i alle aldre på gaden og naturen. Det har institutionaliseringen sat en stopper for. I det 21. århundrede er legene rykket ind. Den mediemæssige udvikling har sikret at de æstetisk udfoldelses og kommunikationslinjer er bevaret, som den sociale udvikling har bremset. Børn leger ikke længere fysisk, men er  præget af den digitale verden.
Der skelnes mellem Børns Kultur, der er en kultur, der til daglig sker  i medierede æstetisk symbolske udtryk og kommunikationsformer og  Børnekulturen der er professionel pædagogisk, psykologisk funderet formidlet kultur, der dyrker den mere klassiske kunst og kulturudtryk, litteratur og teater.
Børnekultur -  humanistisk dannelsesbegreb
Udviklingen fra modernitet til senmodernitet, beskrives som en forvandling af kulturbegreber og kulturelle forestillinger. Ordet børnekultur ind i det danske sprog i 1971. Ikke som noget, vi havde, men som noget vi manglede. Kultur for børn var betragtet som kultur der blev givet til børnene, og man ønskede i stedet at udvikle en børnerettet kultur, der kunne støtte folkeskolens almene dannelse.
Det pædagogiske børnekulturbegreb.
Ses i sammenhæng med et  børneperspektiv om børns bedste. Hvordan tilrettelægger vi oplevelser, aktiviteter og værdier for børn. så de på bedste vis fremmer deres kognitive og emotionelle udvikling. Hvordan beskytter vi dem mod oplevelser, aktiviteter og værdier, der kan skade. Man tilrettelægger oplevelser, aktiviteter og værdier for børn, så de passer til deres kognitive og emotionelle udvikling, målet er at børnene bliver både subjekter og objekter for egen dannelse.
Børns kultur et antropologisk kulturbegreb.
Børn ses som "beings", som på egne betingelser var tænkende, aktive, kulturelt formende og socialt handlende. Fra 1980erne ses nye måder at anskue barnet på. Det er ikke længere blot "becommings", fremtidens brugere, de er beings, lever i nuet. Det antropologiske kulturbegreb, der kan omfatte de nye tendenser og som ser  børn som værende i kultur. Det børnekulturelle fællesskab med dets værdier, logi og etik synliggøres gennem det antropologiske kulturbegreb.
Børns perspektiv.
Børns perspektiv kan udforskes med forskelligt syn: psykologisk, pædagogisk og sociologisk. Det antropologisk kulturbegreb fokuserer ikke på voksnes forestillinger, om hvad der hæmmer eller fremmer børns socialisering og dannelse. Det interesserer sig for børns perspektiv, hvad børn selv finder centralt, betydningsfuld og godt.      
man antager et barn er aktivt handlende og skabende er det set ud fra det pædagogiske børnekulturbegreb ikke længere et barn.

En lille aktuel strøtanke fra pressen - om børn og skærmkultur:
http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/livsstil/ECE1902000/nyt-studie-for-meget-tv-kiggeri-kan-goere-dig-aggressiv-og-kriminel/

 Og en strøtanke om udviklingen i børnekultur:

Da jeg var lille, havde jeg ingen X box men en sand-box. Vi havde ingen Wii andet end når vi skreg wiii i skoven. Jeg havde en cykel - mine forældre ingen bil og gymnastik sko. Min mor ringede mig ikke op på mobilen.. hun kaldte i stedet mit navn i en åben dør..Jeg legede med mine venner UDENDØRS.. ikke ONLINE..Der var heller ingen krokodiller på skjorten. Lærredsbukserne (!) dækkede hele r.... og blev holdt oppe af noget der blev kaldt seler,- og vi var De's med lærerne.Tænk over dette hvis du har drukket af vandhanen (eller vandet i søen), skrabet dine knæ og klatret i træer og overlevet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar