Helle Baun
RESUMÉ AF TEKSTEN ”AT SKABE ANTROPOLOGISK
VIDEN OM BØRN” EVA GULLØV, SUSANNE HØJLUND.
(FELTARBEJDE BLANDT BØRN: METODOLOGI OG
ETIK I ETNOGRAFISK BØRNEFORSKNING , 2003)
Feltarbejde er at betragte
som en grundsten i antropologisk forskning. Antropologisk viden skabes på baggrund
af tilstedeværelsen i feltet, hvor undersøgeren over nogen tid indgår i hverdagen
- længe nok til at blive en accepteret del af det sociale liv, og således skabe relationer til de mennesker,
man undersøger, for at få et så fuldstændigt indtryk af deres liv og holdninger
som muligt. Høres/erfares kun det eksplicitte ud, overser man nemt
kompleksiteten bag menneskers handlinger. Man må stedse undres for at generere
nye spørgsmål og derved skabe nye udforskninger af feltet og nye refleksioner
over sammenhænge. Det bliver en balanceakt mellem stede at være en personlig
deltager, der involverer sig i hverdagen - og derved bliver
"fuldgyldigt" medlem af den gruppe man undersøger - samtidig med at
man skal holde en professionel distance, for at være i stand til at skabe
helikopterblik, og derved analysere og fortolke oplevelserne så objektivt som
muligt.
Man er nød til at søge at forstå
sammenhængene, før man tolker og analyserer, således det ikke bliver
undersøgerens personlige forforståelser, der danner grundlag for de forhold man
beskriver.
Undersøgeren må stedse sætte
spørgsmålstegn ved sig selv og sine personlige normer. Enhver antropologisk undersøgelse kan aldrig være objektiv, da der altid en udvælgelse at felt/empiri.
Etnografisk forskning i børn
med et antropologisk perspektiv søger at "få blik for menneskers
handlinger og forståelser, og forsøge at gribe de mønstre og logikker, der kan
forklare dem."
Forskeren må have en opmærksomhed på, at der hele tiden vil være
en tolkning såvel i selve iagttagelserne som når det skal tranformeres til
tekst. Alt lader sig ikke skrive - og det usagte kan nemt overses, da det er
nemmere at opfatte og notere det eksplicitte.
For til fulde at kunne analysere
og forstå sammenhænge, og udvælge hvilke der har relevans, "må konteksten
underkastes fuldt så systematiske analyser som handlinger og
interaktioner."
"Opbygning af viden om
den daginstitutionelle virkelighed er langt fra en liniær proces, men må
beskrives som en stadig vekslen mellem konkrete iagttagelser, forskerroller,
teoretiske inspirationer og dekonstruktion af begreber, der viser sig ikke at
være relevante.
Der er mange spændende
betragtninger i teksten, jeg kunne tænke mig at diskutere - men et fokuspunkt,
kunne være øverst side 25, hvor der beskrives, hvordan det usagte nemt bliver
overset - hvordan de tavse børn nemt bliver overset i en undersøgelse - og
tænker jeg i hverdagslivet i institutioner og skoler mv.
Hej Helle. Kort og godt resume:-)Spændende fokuspunkt, er enig i at det er lige så vigtigt at have fokus på de stille børn, som de højrøstede i en undersøgelse, ofte er deres problemstillinger lige så store som de meget urolige børn, men de bliver ofte sent spottet. Vi skal som kommende pædagoger(feltarbejdere) være opmærksomme på disse børn, og ofre tid på at blive inviteret ind i deres liv, så vi kan gøre en forskel.Dorte
SvarSlet